דלג לתוכן הראשי

בית חכם ומחובר

כל מה שרציתם לדעת על בית חכם ומחובר ולא העזתם לשאול

מה זה בית חכם?

דמיינו לכם שאתם פוקחים עיניים בבוקר, התריסים נפתחים מעצמם, הטלוויזיה דלוקה בערוץ הבוקר, קפה חם מחכה לכם במכונה וטוסט חרוך במצנם, התסריט  הזה כבר לא בדיוני

מערכת "בית חכם" היא מערכת המאפשרת לשלוט על מספר רב של מערכות הבית בו זמנית, באמצעות מחשב, סמארטפון, טאבלט או פנל מגע. המערכת מאפשרת שליטה על המיזוג, התאורה, התריסים, האזעקה ואפילו מערכת הקולנוע הביתית בכל זמן ומכל מקום.


יתרון נוסף של מערכת בית החכם הוא שניתן להפעיל אותה גם מרחוק, מחוץ לבית, באמצעות המכשיר החכם הנמצא ביד שלכם.
אז במידה ושכחתם למשל את הדוד דולק, תוכלו לכבות אותו כשאתם במשרד, או להדליק אותו, אם אתם רוצים להגיע ישר למקלחת חמה. הבית החכם בעצם מאפשר נוחות ואיכות חיים מקסימאלית ועל הדרך גם חוסך לכם כמה שקלים בחשבון החשמל.

בית חכם אלחוטי - איך זה עובד?

מערכת "בית חכם" אלחוטי מורכבת מבקר מערכת ומרכיבי קצה (אלמנטים) המדברים ביניהם בצורה אלחוטית בתדר 916 מה"צ בפרוטוקול (שפת) תקשורת   Z-wave הנקרא 
המח של מערכת "בית חכם" הוא הבקר שמפקח ומפעיל  את כל מערכות הבית באמצעות אלמנטים וחיישנים חכמים אלחוטיים. בדרך זו ניתן לשלוט על מעגלי תאורה, תריסים, מזגנים, דוד חשמלי,  מולטימדיה, מצלמות ועוד.
המערכת מאפשרת התאמה אישית לכל משתמש. ניתן להגדיר בה מראש תרחישים קבועים, תרחיש הוא פקודה המפעילה באופן אוטומטי כמה מערכות במקביל לפי הגדרתכם. באחד התרחישים תוכלו לקבוע שהמע' תזהה באמצעות גלאים שאין אף אחד בחדר, ולאחר מספר דקות תכבה המערכת את האורות והמזגן, ככה תוכלו לחסוך בעלויות החשמל של תאורה ומיזוג חדרים ריקים
שומרי השבת שביניכם יוכלו ליצור תרחיש "שבת" שיקבע את ההתנהלות החשמלית בבית במהלך כל השבת לפי הצורך האישי
לאבטחת הבית, המערכת מאפשרת אבטחה חכמה, ויכולה למשל לשלב את דריכת האזעקה עם תאורת הגינה. כשהאזעקה תפעל בלילה, אורות הגינה ידלקו, ומערכת השמע בסלון תפעיל מוזיקה כדי לתת את התחושה שיש אנשים ערים בבית
image alt

מה זה ZigBee?

image alt

פרוטוקול (שפה אלחוטית ייעודית) תקשורת ZigBee - לניהול מוצרי הבית

תקשורת zigbee היא צורת תקשורת אלחוטית המאפשרת שליטה בבית החכם תוך שמירה על צריכת אנרגיה נמוכה. תקשורת זו יכולה לפעול על גבי רשת האינטרנט, אך יכולה לפעול גם ללא חיבור לרשת כלל. תקשורת zigbee למעשה אינה מתחברת לראוטר של רשת האינטרנט אלא למרכז בקרה ושליטה נפרד, המאפשר למערכות השונות של הבית החכם לתקשר בצורה יעילה. שיטת תקשורת זו מאפשרת שליטה במכשירים רבים, כולל חיישני תאורה, חיישני אבטחה כמו מצלמות חכמות וחיישני תנועה, טלוויזיות, שקעים ועוד. 

צורת תקשורת זו מאפשרת לכל מכשיר בבית לשמש כמגדיל טווח. בשונה מראוטר שמצריך כל מכשיר wifi להיות קרוב אליו, מכשירי zigbee יכולים לתקשר האחד דרך השני ולהמשיך את השידור הלאה, ובכך לאפשר למכשירים רחוקים ממרכז השליטה והבקרה הראשי לתקשר איתו דרך מעבר בין המכשירים שבדרך.
פרוטוקול  ZigBee עובד בתחום תדר של 2400MHz

מה זה Z-wave?

image alt

פרוטוקול תקשורת Z-wave

Z-wave הוא פרוטוקול תקשורת המסתמן כסטנדרט האלחוטי המוביל לשליטה אלחוטית במגוון  התקנים  כגון: גלאים חיישנים מתגים, שלטים והתקני אבטחה רבים.
הפרוטוקול בנוי להעביר חבילות מידע קטנות באמינות גבוהה בקצב של עד  100kbit/s. הפרוטוקול מכוון בעיקר לאוטומציה בשוק האזרחי אך קיימים פיתוחים גם לסביבה התעשייתית המדעית והרפואית.
פרוטוקול  Z-Wave עובד בתחום תדר של 900MHz במטרה להמנע מהפרעות מרשתות ה- Wi-Fi או Bluetooth הנמצאות בתחום תדר של 2.4GHz והגורמות להפרעות והשהיות למכשירים הפועלים בתחום תדר זה.
הפרוטוקול נתמך על ידי מאות יצרנים ואלפי מפתחי אפליקציות ברחבי העולם ונעשה בו שימוש בפיתוח מוצרי צריכה חשמליים רבים.
image alt

רשת Mesh

 רשתות ZigBee ו- Z-Wave  בנויות בארכיטקטורת פיזור נקודות (Mesh) כשחבילת מידע יכולה לדלג בין נקודה (התקן) לנקודה עד להגעה ליעד. ההתקנים ברשת יכולים לתקשר אחד עם השני ולנתב חבילת מידע שנתקלה במחסום או מיועדת להתקן הנמצא מחוץ לטווח הבקר. במידה ונתיב מסוים לא מאפשר הגעת המידע, החבילה תדלג בין הנקודות המפוזרות בחלל עד שתמצא נתיב אל היעד. בצורה כזו הרשת מגדילה  טווח פי כמה מטווח השידור האפשרי בין שתי נקודות בלבד במחיר של השהיה קלה  בין השידור מהבקר עד לתגובה  מהנקודה המרוחקת.
רשת ZigBee אחת יכולה להכיל עד 65,000 התקנים בקצב העברת הנתונים של עד 250kbps ובטווח תקשורת ממוצע בין שתי נקודות של 12 מטר.
רשת Z-Wave אחת יכולה להכיל עד 232 התקנים בקצב העברת נתונים של עד 100Kbs ובטווח תקשורת ממוצע בין שתי נקודות של 30 מטר.
כאשר מוסיפים התקן לרשת, יש להגדיר אותו  כחלק מהרשת בתהליך הנקרא  pairing  המאפשר יצירת קשר וזיהוי התחלתי בין ההתקן הנשלט והבקר.
בית מחובר - קפיצת המדרגה שנמצאת כבר כאן,
בית שבו הכל מתחבר להכל
מזה שנים, "בית חכם" נחשב לסמל סטטוס וסגנון חיים בקרב האלפיון העליון.
עם זאת, “בית חכם” הוא במידה רבה הדור הקודם של טכנולוגית השליטה בהיותו מוגבל לפרוטוקול תקשורת יחיד ו/או ייחודי ליצרן מסוים המסוגל לנהל סט מצומצם של התקנים.

 
הבית המחובר הוא הדבר הגדול הבא עם כניסתם בהדרגה של  מאות מערכות ומוצרים חשמליים ואלקטרוניים הניתנים לשליטה מרחוק כגון טלוויזיות חכמות, מקררים ותנורים חכמים ומגוון מוצרי IoT – internet of Things המנוהלים בממשקים שונים ובפרוטוקולים שונים כמו IR, Z-wave, ZigBee, 433, BT ,WiFi

כדי לנהל את מגוון המוצרים המתרחב והולך, נדרשת פלטפורמה אינטגרטיבית כמו המערכות של Zipato ו- Fibaro המסוגלות להתרחב ו”לדבר” ב”שפות” רבות, עם סוגים שונים של מוצרים, ממשקים ופרוטוקולים.  

תכנון בית חכם ומחובר

:בית חכם צריך לתכנן מראש

א. לקבוע מה הם הצרכים והפונקציות הנדרשות
  • אוטומציית חשמל – שליטה בתאורות, תריסים, מזגנים, דוד חשמל
  • אבטחה – גלאי דלת/חלון, חיישני נפח/תנועה, מצלמות אבטחה
  • בטיחות – חיישני ניטור דליפות גז, מים וגילוי אש/עשן
  • ניהול אנרגטי – מע' ניטור ובקרת הספק
  • בקרת הורים / ילדים – לחצני מצוקה, מצלמות רשת
  •  סגנון חיים - שליטה במע' מולטימדיה, סאונד ווידאו

  ב. לקבוע מיקום והיקף הכיסוי בהתאם לתכנית/מבנה הבית
  1. מספר הנקודות הנשלטות ומיקומן
  2. סוג החיישנים, מתגים, מודולי שליטה והמצלמות
ג. הגדרת התרחישים והפרוצדורות המתאימים לנו
  1. פרוצדורות ותרחישי אוטומציה
  2. תרחישי אבטחה ובטיחות
  3. תרחישי בקרת הורים / ילדים
  4. תרחישי סגנון חיים
אין תנאי שירות לחנות זו